Tussen januari en augustus worden er geen nieuwe trajecten gestart

Wat is remedial teaching?

Remedial teaching betekent: professionele didactische hulp, wanneer het leerproces van een kind op school niet volgens de verwachting verloopt. Remedial teaching richt zich meestal op kinderen die problemen hebben met lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling en/of fijne (schrijf-)motoriek. Een leerprobleem kan tal van oorzaken hebben, bijvoorbeeld een verkeerde manier van leren. Maar ook een leerachterstand of een taalachterstand kunnen de oorzaak blijken van leerproblemen. Ook kan er sprake zijn van een leer- of ontwikkelingsstoornis zoals dyslexie of dyscalculie.

Proces

  • Intake

    Telefonisch of in de praktijk

  • Analyse

    Van o.a. Cito's

  • Opbouwen

    Succes ervaringen en kennis

  • Weer Grip

    Op schoolse vaardigheden

Hoe werk ik?

Remedial teaching is géén bijles maar heeft tot doel ondersteuning te bieden waardoor de leerling met leerprobleem of leerstoornis toch het onderwijs op eigen niveau, op de eigen school, kan blijven volgen en achterstanden inhalen omdat mijn andere wijze van begeleiden, als puur maatwerk, exact aansluit bij de leerwijze van de leerling. Daarvoor werk ik intensief met de leerling gericht op de uitdrukkelijk behoeften van de leerling. Niemand is hetzelfde en dus heeft ook niemand exact dezelfde hulp nodig. Zo heeft de ene leerling genoeg aan een plan om het geheugen te stimuleren om beter te kunnen leren, terwijl de andere leerling een langdurig traject nodig heeft op een veel breder gebied en omdat ik terug ga naar het begin van de opgelopen achterstand. Daarom is remedial teaching voor mij en voor u dus altijd maatwerk.

Dit zeggen cliënten

  • In april kreeg ik corona. Weinig last van de ziekteverschijnselen, maar de nasleep was heftig. Erg veel last van prikkels, overgevoelig voor geluid en continu hoofdpijn. De verschijnselen waren niet chronisch. Na 1 behandeling bij Sacha liep ik naar buiten en voelde ik me weer mezelf. Voor de zekerheid heb ik nog 2 behandelingen gehad. Ook toen was er nog wat vooruitgang. Heel fijn om bij Sacha te zijn geweest!

    Anoniem
  • Cas (10 jaar) kon zich moeilijk verwoorden en was snel ontdaan doordat hij het gevoel had niet te voldaan aan zijn eigen of andermans verwachtingen. Cas is door de 4 behandelingen bij Sacha énorm gegroeid; zijn woorden komen nu vloeiend en vrij en hij voelt zich sterk. Cas keek elke keer uit naar de behandeling. Lieve Sacha, dankjewel voor wat je voor Cas hebt gedaan!!

    Moeder van Cas
  • Onze dochter Jules (6) had sinds ruim een jaar tics, meestal knipperen met haar ogen en soms iets met hoofd of nek. De ene periode was het meer dan de andere. Met spanning of vermoeidheid nam het toe. Via een vriendin kreeg ik de tip om eens naar Sacha te gaan. Al direct namen de tics af en met dagelijkse oefeningen thuis en nog een paar behandelingen is Jules er helemaal van af. Ze voelde zich helemaal op haar gemak bij Sacha en vond de behandeling fijn!

    Moeder van Jules
  • Zowel ik als mijn 2 dochters zijn bij Sacha terecht gekomen door de fysio van mijn dochter. Allebei mijn dochters voelen zich prettig bij Sacha. Ze luistert goed en geeft vertrouwen. Ook de hulp dmv oefeningen na de behandeling zijn erg prettig. Zo heb je het gevoel dat je zelf ook iets kunt doen. Ik heb me uiteindelijk ook laten behandelen, wegens naverschijnselen van Corona. Spierpijnen in mijn bovenrug, ribben, hartkloppingen en vermoeidheid waren de klachten waar ik voor behandeld wilde worden. Na de eerste behandeling voelde ik al een groot verschil. Mijn ademhaling leek weer vanzelf te gaan. Ik voelde mij na 3 behandelingen weer meer mezelf en de klachten zijn zo goed als verdwenen. Wij zijn erg blij met Sacha en haar behandelingen.  

    Caroline L.
  • Wij zijn zo blij dat we via via bij Sacha haar praktijk Op naar Grip kwamen. Onze zoon heeft NAH (niet aangeboren hersenletsel). We hebben de nodige reguliere revalidatie trajecten met onze zoon gevolgd, echter geven deze weinig resultaten. Als ouders zijnde wisten wij niet meer wat we voor hem konden inzetten en wilden wij er ons bij neerleggen. Onze zoon zou niet lezen, niet automatiseren en zijn korte termijn geheugen zou niet meer verbeteren. Toen hoorden wij goede berichten over Sacha en haar praktijk in Berghem. Na een zeer prettige kennismaking, eerst telefonisch en daarna met Sacha in de praktijk, hebben we besloten te starten. Sacha zei: na een paar x moet je wel "iets" merken. Onze zoon ging er heen, vol spanning volgden we de behandeling, na de eerste behandeling... Meer lezen

    Moeder van D
  • Moeder: "De Remedial Teaching bij Sacha geeft onze zoon veel vertrouwen. Hij gaat er met veel plezier naartoe. Sacha weet goed aan te sluiten bij Jurre. Ze is geduldig, lief en begripvol en zorgt ervoor dat hij zich veilig voelt. Dat geeft vertrouwen aan hem maar ook aan ons." Jurre: "Het is fijn om bij Sacha te zijn. Bij Sacha is het altijd heel gezellig en het is leuk om even een spelletje te spelen. Ze kan mij heel fijn helpen met de vakken van school. Sacha is heel lief en aardig."

    Jurre 11 jaar
  • Ik had van mijn zus gehoord dat Sacha me misschien wel zou kunnen helpen om van mijn gejaagd gevoel af te komen. Zij had immers zelf de ervaring al na 3 behandelingen weer goed in haar vel te zitten. Tevens omdat ik zou beginnen met een opleiding naast mijn baan, wat ik vanwege mijn steeds meer toenemende concentratieproblemen op dat moment erg spannend vond dacht ik, laat ik het eens proberen. Had ik veel eerder moeten doen! Dankjewel lieve Sacha!

    S.K. 42 jaar
  • Op de eerste plaats ben ik enorm dankbaar dat Sacha op ons pad is gekomen. Om met de deur in huis te vallen; zonder haar had ons zoontje niet zijn ontwikkeling gehad die hij nu heeft. Hij heeft een stoornis in de prikkelverwerking, zat in zijn eigen bubbel, moeizaam contact maken, weinig kwam binnen (dus ook weinig output in de zin van spreken). Sacha heeft aan een half woord genoeg, qua het ervaringsverhaal wat je haar verteld, en ze kan holistisch gebeurtenissen uit het verleden linken met wat er zich in het heden afspeelt, en zodoende kan ze kindjes behandelen. Niet alleen wij zien dat het zijn vruchten afwerpt, ook het medisch kinderdagverblijf waar ons zoontje zit en onze familie en vrienden zien enorme vooruitgang. Momenteel zit onze zoon niet meer in een bubbel, hij is er uit... Meer lezen

    Anoniem
  • Ons zoontje, Adam (8) had altijd al een flink temperament. Hij geniet van dieren en is graag buiten. De hele dag is hij in de weer en daarbij ging hij met regelmaat over zijn grenzen, omdat hij het moeilijk vond om zijn vermoeidheid toe te laten wanneer zijn lichaam of geest dit aangeeft. Ook inslapen was daarom, tot groep 3, vaak lastig en bovendien werd hij meerdere keren per nacht wakker. Als hij moe was kreeg hij weleens woedeaanvallen: dan moesten we hem tegen zichzelf beschermen door hem op een rustige manier vast te houden. Toen hij op school eenmaal leerde lezen werd het al snel te veel: halverwege het jaar raakt hij totaal gefrustreerd en lukt het niet meer om de lesstof tot zich te nemen. Tijdens de start met reflexintegratie is hij in beginsel... Meer lezen

    Moeder van Adam
  • Vanaf het moment dat onze dochter Sarah (13) naar de brugklas ging, zat ze niet meer lekker in haar vel’, vertelt haar moeder. ‘Het is een gevoelig meisje, dat veel veiligheid en bekendheid om zich heen nodig heeft. De stap naar de middelbare school was groot voor haar en dat uitte zich in negativiteit, gepest worden en afwijzing naar zichzelf. Ook trok ze zich steeds verder terug. Na veel tobben besloten we aan de bel te trekken. Via via kwamen we in contact met Sacha: al vanaf het eerste moment dat we in haar praktijk binnen kwamen wist ik dat we op de goede plek waren. Naast de fijne omgeving die Sacha biedt, ervaar ik haar zélf ook als open en prettig. En dat maakt het heel gemakkelijk om te schakelen. Eerder had ik al gehoord dat ze goed en kundig is, en dat bleek helemaal te kloppen... Meer lezen

    Moeder van Sarah

Succes en lol in leren staan centraal

Er wordt gewerkt met materialen die veelal hetzelfde zijn als op school, de meeste methodes van rekenen heb ik de praktijk. Hierdoor wordt er zo veel mogelijk aangesloten bij de dagelijkse uitdagingen en is het materiaal herkenbaar. Bij een heel fors rekenprobleem maak ik gebruik van JAMARA rekenen, deze methode is ontwikkeld door Will Missot. Voor spelling en lezen wordt er vooral gebruik gemaakt van de methode Taal in Blokjes. Deze methode maakt gebruik van werkvormen die het lezen en de spelling ondersteunen. Door het gebruik te maken van kleuren voor de klinkers (deze zijn het belangrijkste om tot goed lezen en spellen te komen) en medeklinkers, leert het kind om te voorspellen hoe ze een woord moeten lezen en hoe ze het woord moeten schrijven. Begrijpend lezen, een onderdeel waar veel kinderen een hekel aan hebben. Veel kinderen ervaren het als moeilijk, maar vaak zit het probleem in het niet weten hoe ze het aan moeten pakken. Tijdens de begeleiding worden de strategieën uitgelegd en 1 voor 1 ingeoefend. Succeservaringen en lol in leren, staan in alle gevallen centraal!